Під час подорожі літаком досить розповсюдженою є ситуація, коли після завершення польоту ви йдете, щоб отримати свою валізу з конвеєрної стрічки і не з першого погляду її впізнаєте. Вона може виглядати побитою, подряпаною, та, навіть, розтрощеною, але не такою, як ви її здавали перед вильотом. Прочитайте цю статтю, щоб знати, хто несе відповідальність за пошкоджений багаж і що вам можете робити з цією халепою.
Авіакомпанії (юридично кажучи, перевізники), зазвичай, прописують деталі щодо багажу в умовах перевезення, з якими варто ознайомитися при купівлі квитка. Ці правила стосуються подорожі, яку ви забронювали. Для міжнародних польотів відповідальність перевізника за шкоду, втрату або затримку багажу регулюється рядом міжнародних договорів, про які багато пасажирів не знають.
Варшавська конвенція 1929 року була першою серед таких угод. В наш час найбільш актуальною і дружньою для пасажирів є Монреальська конвенція 1999 року, яка встановлює міжнародні правила “перевезення пасажирів, багажу та вантажу”. Вона визначає відповідальність авіакомпанії у випадках неакуратного поводження з багажем, а також порядок дій, яких повинні дотримуватися пасажири, щоб отримати компенсацію. Для того, щоб одна з цих угод застосовувалася до певної подорожі, у пункті відправлення та кінцевому пункті призначення пасажира, має бути імплементована однакова угода.
Для більшості рейсів з України, угодою, що працюватиме, буде Монреальська конвенція, яку станом на лютий 2019 року імплементували 136 держав-учасниць з 191 країни, що входять до Міжнародної організації цивільної авіації (ICAO). В Україні вона вступила в силу 5 травня 2009 року. Планується що в майбутньому Монреальська конвенція застосовуватиметься практично до всіх авіаперевезень.
Варшавська конвенція, як правило, застосовується там, де Монреальська конвенція не працює. Всі ці угоди мають аналогічні положення, що стосуються вимог до багажу – але дуже різні межі розмірів компенсації за пошкоджений багаж. Варшавська конвенція з цієї точки зору гірша для пасажира.
Авіаперевізник несе відповідальність, якщо ваш зареєстрований багаж втрачений, затриманий або пошкоджений незалежно від вини. При цьому в правилах зазвичай прописується умови при яких відповідальність перекладається на пасажира. Наприклад, якщо збиток спричинений неналежним пакуванням або дефектним багажем. Також часто, як пошкодження не враховують подряпини, пошкоджені ручки чи застібки-блискавки, тощо.
Що стосується незареєстрованого багажу (тобто, ручної поклажі), перевізник несе відповідальність лише у випадку, якщо збиток спричинений з провини перевізника чи його агентів. Якщо не вказано інше, посилання в правилах на “багаж” включає як зареєстрований, так і незареєстрований багаж.
Відповідно до Варшавської конвенції (із змінами, внесеними до Гаазького протоколу та Монреальського протоколу №4) та Монреальської конвенції, ліміти відповідальності виражаються у спеціальних правах запозичення (SDR).
SDR – це вид резервних активів іноземної валюти, створений Міжнародним валютним фондом. Його вартість ґрунтується на штучному кошику валют, що складається з долара США, євро, фунта, юаня і японської єни.
Ліміти відповідальності переглядаються кожні п’ять років. Станом на лютий 2014 року вартість SDR становить близько 1,39 дол. США. Поточні значення SDR для інших валют наведені тут.
З точки зору компенсації за багаж, Варшавська конвенція менш вигідна з точки зору пасажира. Якщо раптом кінцевим пунктом вашої подорожі буде країна, де ще працює Варшавська конвенція, то відповідальність за пошкоджений багаж обмежується 17 SDR (близько 23,63 доларів США) за кілограм зареєстрованого багажу і 332 SDR (близько 461.48 доларів США) на пасажира за незареєстрований багаж.
Натомість, перевізник має сплачувати набагато більші компенсації, якщо застосовується Монреальська конвенція. У такому випадку відповідальність перевізника за багаж становить 1131 SDR на пасажира (1572,09 доларів США), якщо не задекларована більша вартість.
Для пред’явлення претензії щодо пошкодженого багажу існують певні часові обмеження. Будь-які потенційні претензії повинні бути надані перевізнику в письмовій формі в межах зазначених термінів.
Варшавська конвенція передбачає, що будь-яка претензія повинна бути оформлена “негайно” після виявлення шкоди і подана протягом не більше семи днів з дати отримання багажу. Монреальська конвенція також надає пасажирам лише сім днів з моменту отримання багажу, щоб повідомити про позовну вимогу. Якщо багаж не прибув вашим рейсом і ви отримали його в ушкодженому стані, то ви можете зробити письмову заяву про компенсацію протягом 21 дня після отримання багажу.
У ваших же інтересах негайно повідомити про проблему перевізнику – обов’язково потрібно знайти служби розшуку багажу чи представника авіакомпанії (Lost&Found/Passenger Service) та оформити акт про неналежне перевезення багажу (Property Irregularity Report – PIR). Варто зробити це ще до виходу з контрольованої зони аеропорту, оскільки акти про пошкодження багажу, складені після виїзду пасажира з аеропорту, можуть бути відхилені авіакомпанією. Якщо пасажир не подає скаргу протягом зазначеного вище часу, перевізник не несе відповідальності.
Складання акту PIR не є фактичною претензією. Це більше схоже на звіт про пошкодження та доказ, що ви вчасно повідомили про проблему. Авіакомпанія захоче побачити його, коли ви звернетеся за компенсацією (у встановлені терміни), Деякі авіакомпанії дозволяють зробити це онлайн. PIR також не гарантує, що авіакомпанія прийме вашу претензію.
Також не буде зайвим прикріпити до претензії фотодокази. Тому, перед відправленням, сфотографуйте ваші валізи, щоб мати змогу показати, як вони виглядали до пошкодження. Маркування вашої валізи з адресою та контактними даними також є корисним.
Разом із претензією подайте документи, які підтверджують право вимагати компенсацію і можуть прискорити розгляд (квиток чи маршрут-квитанція, фіскальні чеки оплати послуг, квитанція про оплату наднормового багажу, відривний талон багажної ідентифікаційної бирки). Авіакомпанії не повернуть вам повну компенсацію «нового за старе» – вони розраховують вартість, виходячи з норм амортизації.
Якщо ви стурбовані тим, що вміст вашого багажу перевищує зазначені вище ліміти відповідальності, ви можете перед реєстрацією на рейс заповнити спеціальну декларацію про вартість вашого багажу та сплатити додаткову плату (якщо потрібно). У цьому випадку перевізник буде зобов’язаний сплатити більшу суму при пошкодженні багажу, якщо не буде доведено, що заявлена сума перевищує фактичну вартість вашого багажу.
Крім того, деякі види страхових полісів включають в себе компенсацію у разі пошкодження багажу. Щодо цього питання варто проконсультуватися у страховій компанії.
Міжнародні авіалінії України – Письмову претензію щодо пошкодження чи недостачі вмісту багажу потрібно подати перевізнику не пізніше 7 днів з моменту отримання багажу, заповнивши онлайн форму, або на адресу Customerrelations@flyuia.com
Wizz Air – Претензії можна подавати в письмовому вигляді у відділ розгляду скарг компанії Wizz Air або у свою страхову компанію, якщо ви звертаєтеся зі скаргою безпосередньо.
Ryanair – Якщо ви хочете подати скаргу чи претензію щодо пошкодження Зареєстрованого багажу, ви повинні написати та подати скаргу якомога швидше. У випадку пошкодження Зареєстрованого багажу Ви повинні написати та подати скаргу протягом семи (7) днів з дати, коли вам було передано багаж. Претензії можуть бути подані тут.
Turkish Airlines – Якщо Ви помітили, що Ваш багаж пошкоджений, після від’їзду з аеропорту, Ви можете подати заяву в одному з офісів продажів або за допомогою форми зворотного зв’язку на сайті. При зверненні онлайн Вам необхідно буде заповнити форму про втрату багажу.
Qatar Airways – Якщо ваш багаж був пошкоджений, ви повинні заявити про пошкодження на відповідній стійці в зоні повернення багажу одразу після прибуття, до того як покинути термінал прибуття. Також, після того як ви покинете аеропорт, протягом семи днів вам необхідно подати електронну заявку-скаргу через онлайн-функцію «Мій багаж».
Підпишіться на нашу сторінку у Фейсбук чи Instagram або отримуйте сповіщення про акції використовуючи Твіттер або читайте наш канал у Telegram!
Україна та Словаччина погодили запуск нового залізничного сполучення між Києвом та Братиславою. Про це повідомляє…
Український перевізник Autolux анонсував розпродаж квитків до Польщу зі знижкою до 50%! Вартість квитків стартує…
Польський залізничний перевізник SKPL Cargo подав заявку до управління залізничного транспорту Польщі на запуск міжнародного…
FlixBus оголосив про запуск нового маршруту з Києва до Мюнхена. Також компанія повідомила про нове…
Геловін (Halloween) – це пора таємничості, карнавальних костюмів і атмосферних подій для всієї родини. Проте…
Wizz Air відкриває базу та розмістить один літак Airbus A320 в аеропорту столиці Молдови -…