Ми постійно пишемо про цікаві новини зі сфери авіації. А також уже робили велике інтерв’ю з пілотом, в якому розпитали, як все влаштовано на борту. От ще одна підбірка – цікаві факти про літаки. Її підготувала Ірена Асад, авторка блогу “Щоденник стюардеси”, бортпровідниця авіакомпанії Emirates, яка має досвід польотів понад 8,5 років та відвідала 72 країни світу. Вона відповідає на питання, над якими, мабуть, ви і самі задумувалися. Наприклад, чому ілюмінатори такі маленькі, або чи можна відкрити двері літака під час польоту?
Здавалося б: де літак, а де птах – нічого й порівнювати. Але одного разу на Гудзоні в Нью-Йорку сталася авіакатастрофа – її спричинили якраз птахи. Теоретично, якщо чайка чи ворона потрапить у двигун – нічого не трапиться. Лише, як казав Шурік із фільму ‚Кавказька полонянка‘, «птичку жалко». Двигуни продовжуватимуть працювати після зіткнення з птахом вагою до 2 кг. Але загрозу становить зграя птахів. Саме зграя гусей спричинила падіння літака в Нью-Йорку.
Зараз ви, мабуть, подумали: «То чому б не встановити захисний екран перед двигунами?». Це неможливо, бо порушить потік повітря в двигуні і вплине на роботу компресора. Тому аеропорти мають біоакустичне обладнання, що відлякує пернатих. Також навіть якщо птахи потрапили в один двигун, літак все ж зможе долетіти до найближчого аеропорту з другим працюючим двигуном.
Ця цікава традиція посадки в літак з’явилася одночасно з усією цивільною авіацією і пов’язана вона з пароплавами. Морські судна мають лівий і правий борт. Вхід і вихід пасажирів здійснюється саме з лівої сторони. Ось і конструктори перших пасажирських літаків не стали заморочуватися, а лише повторили цю особливість пароплавів. Так і повелося до сьогодні.
Ілюмінатор – це не зовсім скло, а склопакет, що складається з 2-3 шарів прозорого пластика розділених повітряним проміжком. Зовнішній шар особливо міцний, щоб витримувати перепад тисків і забезпечувати герметичність літака. Внутрішній шар набагато тонший і виконує утеплювальну та шумозахисну функції. Існує ризик, що під час великого перепаду тиску в проміжку між склом і в салоні, внутрішнє скло може не витримати і лопнути. Ось тому і потрібен маленький отвір, який дозволяє нормалізувати тиск. Він виводить з простору між склом зайве повітря.
Можна, але це дуже непросто! Ілюмінатор зроблений із міцного оргскла і добре витримує величезні навантаження. Навіть сильний удар ногою він витримає. Але це не куленепробивне скло, воно не може витримувати удар металом. Якщо все ж хтось примудриться розбити ілюмінатор на невеликій висоті, нічого критичного не станеться. Потік повітря спричинить протяг. Нам, стюардесам, доведеться відсадити пасажирів від пошкодженого вікна, вкрити їх ковдрами, бо температура в кабіні почне різко падати. А також попросити їх скористатися кисневими масками.
Пілоту доведеться долетіти до найближчого аеропорту і здійснити аварійну посадку.
Однак на великій висоті наслідки будуть значно серйозніші. На висотному борту з вибитим ілюмінатором відбувається вибухова декомпресія. Пасажири можуть отримати травми барабанних перетинок і легень. Подібні випадки, на жаль, бували. В розбитий ілюмінатор на великій висоті, почне засмоктувати всі незакріплені речі, а головне – людей, які не встигли пристебнутися. У 2018 році у Boeing-737, що летів із Нью-Йорка в Даллас, вибухнув лівий двигун і розбив вікно. Літак затрясло, а 43-річну пасажирку до пояса засмоктало в ілюмінатор. Пілот здійснив екстрену посадку, але врятувати жінку не вдалося.
Крила – надзвичайно масивний елемент літака. Вони досить товсті і мають всередині повно місця. Тому там встановили основні паливні баки. Ще однією причиною є зниження навантаження на крила. Адже що важчий фюзеляж (корпус літака), то більше згинаються крила – вони “несуть” весь борт. Коли крила “навантажують” паливом, вага розподіляється рівномірно. Деякі баки з паливом знаходяться також в центрі літака, а зрідка – в хвостовій частині.
Попадання блискавки в літак – досить рідкісне явище для сучасної авіації.
Оболонка, що оберігає кабіну і салон пасажирського літака проводить електричний розряд, але не пропускає його до пасажирів і електроніки. В оболонці літака – металева екрануюча сітка. Вона спеціально розроблена для захисту від впливу електромагнітних полів та удару блискавки.
Перш ніж ввести судно в експлуатацію, його ретельно перевіряють на симуляцію найпотужніших ударів блискавки. І під час її попадання в літак, пасажири не постраждають. Можуть статися лише невеликі пошкодження корпусу та трохи труситиме.
Всі літаки, які використовуються для щоденних пасажирських перевезень, мають заокруглену форма носової частини. Внаслідок цього пілоти добре бачать злітну смугу під час зльоту та посадки. Що гостріша носова частина, то більшу швидкість може розвинути літак. Тому гострий “ніс” мають воєнні літаки, які літають надзвичайно швидко.
Лише в моїй практиці було три випадки, коли пасажири намагалися відкрити двері літака протягом польоту. А в цілому у світовій авіації таких випадків тисячі!
Що ж буде якщо двері літака все ж вдасться відкрити? Відповідь однозначна: буде дуже погано. Вже через 0,5 секунди салон розгерметизується і літак розвалиться на частини. Але хочу вас заспокоїти: відкрити двері літака під час польоту НЕМОЖЛИВО. Щойно включаються двигуни, в кабіні створюється тиск, який і блокує аварійний вихід.
Також двері пасажирських літаків Boeing 727 оснащені пристроєм «лопатка Купера». Цей механізм з’явився після однієї цікавої історії. Ден Купер, який летів у Сіетл, захопив літак. Він передав стюардесі записку про те, що у нього в сумці бомба. Зажадав приземлитися і видати йому $200 тисяч і парашут. Вимоги викрадача виконали.
На землі він випустив усіх заручників, а опісля вимагав злетіти. Коли літак знову піднявся в повітря, Купер відкрив двері і вистрибнув з парашутом та грошима. Більше його ніхто не бачив. Відтоді в обладнання літаків Boeing 727 додали особливий механізм, який блокує відкриття дверей під час польоту. Цей механізм назвали «Лопатка Купера».
Літаки літають фіксованими маршрутами. Їх проклали для економії часу і палива. Звісно, лінії маршрутів перетинаються. А для довгих маршрутів вони нерідко нагадують досить вузькі дороги.
У 2006 році літак Embraer Legacy врізався у Boeing-737, на борту якого перебувало 154 людини. Судна зачепилися кінчиками крил у небі над Бразилією. Всі пасажири загинули.
У 2001 році в небі над Японією дивом розминулися Boeing-747 і DC-10. Команди диспетчерів суперечили одна одній. Усім надзвичайно пощастило: один із пілотів зауважив інший літак і буквально в останню секунду встиг пірнути під DC-10. Через різкий маневр Boeing-747 його пасажири отримали травми, але всі залишилися живі.
З мого особистого досвіду: два роки тому ми вже знижувалися і заходили на посадку в аеропорту Йоганнесбурга (ПАР). На щастя, пілот вчасно помітив літак одразу під нашим і при зниженні зробив різкий підйом вгору. Було відчуття ніби їдеш в машині на величезній швидкості і різко гальмуєш. Ось так професіоналізм пілота одного разу врятував життя кільком сотням пасажирів. Коли він виходив із кабіни йому аплодували, тиснули руки і дякували. Помилився диспетчер, який скерував два літаки один на одного.
Причиною зіткнення літаків в небі є лише людський фактор. Ми думаємо, що довіряємо своє життя пілоту, але насправді багато-що залежить і від диспетчера. Це саме ті люди, що сидять у «вишках» аеропортів, мають повний огляд льотного поля, та, як ми жартуємо, створюють черги на зліт і посадку. Весь льотний простір контролюють диспетчери. Вони використовують різні технічні засоби, які допомагають прогнозувати конфліктні ситуації між літаками в небі і на землі. Але теж можуть помилятися.
Це одне з найпопулярніших запитань, які мені ставлять пасажири.
Відповідь: так, таке може трапитися. Але! Пілоти проходять навчання не тільки на тренажерах, а й в реальних умовах. Вони здійснюють злети та посадки з одним працюючим двигуном. Тому до форс-мажорів підготовлені.
Під час відмови одного двигуна треба якомога швидше посадити літак. Двигуни потрібні не тільки для польоту, але і для гальмування під час посадки. Якщо працює тільки один із них, гальмувати складніше. Для повної зупинки потрібен довший гальмівний шлях на злітній смузі, ніж зазвичай. Ускладнити ситуацію може і велика маса літака, особливо коли у нього повні баки палива, яке не встиг використати. Що важчий літак, то більшу відстань потрібно подолати для повної зупинки. Тому великі літаки після відмови одного двигуна кружляють в повітрі перед посадкою – використовують паливо.
Також капітан може прийняти рішення продовжити політ до пункту призначення. В такому випадку пасажири можуть навіть не дізнатися, що долетіли на одному двигуні. Можливо, це вже навіть трапилося з вами, а ви навіть не здогадалися.
💡 ПАМ’ЯТАЙТЕ: незважаючи на все, літаки залишаються найбезпечнішим і найшвидшим видом пасажирських перевезень. Тому, здійснюючи посадку, ніколи не думайте «а що, якщо..» Насолоджуйтесь польотом, чудовими видами з ілюмінаторів та розслабтеся в передчутті приємної відпустки. Бажаю всім приємних злетів та м’яких посадок – і в літаку, і в житті!
Ірена Асад, авторка блогу “Щоденник стюардеси”
Підтримати проектПідпишіться на нашу сторінку у Фейсбук чи Instagram або отримуйте сповіщення про акції використовуючи Твіттер, Viber або читайте наш канал у Telegram!
FlixBus оголосив про запуск нової лінії з України до столиці Бельгії, міста Брюссель. Квитки на…
В яких поїздах УЗ можна комфортно подорожувати влітку з кондиціонерами. З огляду на літній період…
Відсьогодні, з 00:00 17 липня, наявність військово-облікового документа при перетині кордону обов’язкова для всіх чоловіків…
УЗ повідомляє, що з 1 серпня розшириться перелік поїздів з жіночими купе. Зокрема в розкладі…
Європейська транспортна компанія FlixBus оголосила про запуск одразу трьох міжнародних ліній з України до Кишинева…
Укрзалізниця прискорить популярний міжнародний потяг із Києва до Варшави з 9 червня, а також рейсів…
Показати коментарі
На більшості літаків нема ніякої "лопатки Купера". Не вводьте людей в оману.
Вона була і є на Боінгу 727 на задньому люці.
Ніякі інші двері не блокують, особливо штатні двері для входу і виходу :)