Минулий 2018 рік дещо порушив позитивну тенденцію щорічного зменшення авіаційних інцидентів та збільшив відсоток аерофобів в суспільстві. Лише незначна кількість людей потребує заспокійливих для поїздки на передньому сидінні авто, але тисячі бояться пройти по телетрапу до салону літака. Страх перед польотами притаманний усім, але якщо деякі позбавляються від нього після першого польоту, інші до кінця життя з побоюванням піднімаються на борт літака. За статистикою опитувань страх польотів притаманний, в тій чи іншій мірі, 70% пасажирів. Експерти і статистика підтверджують: літак – найбезпечніший вид транспорту.
Збільшення кількості авіакатастроф, подібно до 2018 року, може створити короткострокове падіння довіри до авіакомпаній і виробників літаків, говорить Ян Севедж, професор економіки Північно-Західного університету Іллінойсу, однак, воно не має довгострокового впливу. У 2013 році він опублікував наукове дослідження, в якому статистично порахував безпеку різних видів транспорту в США. Статистично кажучи, авіація та залізниця є найбезпечнішими способами подорожувати. Крім того, повітряні перевезення стали значно безпечнішими за останні кілька десятиліть, стверджує Севедж.
Звідки ж у звичайних пасажирів впевненість в тому, що залізничний чи автомобільний транспорт безпечніше авіаційного? У своєрідній антиреклами авіатранспорту беруть участь ЗМІ з усього світу, які масово висвітлюють кожну авіакатастрофу, змагаючись у “жовтизні” заголовків. В той же час, численні ДТП і аварії за участю автобусів або потягів не збирають стільки хайпу в соцмережах.
Світова економічно-політична ситуація склалася таким чином, що у 2019 році переважну більшість пасажирів перевозять літаки двох виробників. Американський Boeing та європейський Airbus фактично розподілили між собою виробництво авіалайнерів. З економічної точки зору це схоже на монополію, але з точки зору безпеки така ситуація є позитивною. Обидва виробники сертифікують свою продукцію за стандартами агенцій FAA та EASA, які є законодавцями в галузі авіаційної безпеки.
Сучасний авіалайнер має величезний запас надійності. Впродовж десятиліть у виробництві літаків впроваджувалися нові технології, щоб підвищити безпеку польотів. Дев’яносто шість відсотків нових реактивних авіалайнерів Boeing сьогодні мають два двигуни. За стандартами безпеки, при відмові одного з двигунів ці літаки повинні безпечно виконати зліт чи посадку. На одному двигуні вони можуть летіти тривалий час до найближчого аеропорту, наприклад, над океанами, і це також завдяки впровадженню стандартів ETOPS.
Імовірність того, що обидва двигуни відмовлять одночасно, менше одиниці на мільярд годин польоту. І, навіть, в такому випадку лайнер не втратить керованість. З висоти ешелону, що в середньому складає 10 км, літак може пролетіти близько 120 км, щоб знайти придатний для посадки аеродром.
Кожен серйозний інцидент чи авіакатастрофа ретельно розслідуються, навіть, якщо потрібно витратити мільйони доларів, щоб знайти і підняти аварійний самописець з глибин океану. За результатами розслідувань, якщо необхідно, вдосконалюється процес виробництва чи регламент обслуговування літаків. Такий підхід не має аналогів порівняно з іншими галузями транспорту.
З появою в Інтернеті баз даних по літакам, пасажири все частіше цікавляться їх віком і прагнуть літати на більш нових повітряних судах. Авіакомпанії теж змагаються між собою за показником середнього віку свого флоту. Авіалайнери проектуються з розрахунку на десятки років експлуатації за умови безаварійних польотів та вчасного проходження ТО. Вік прямо не впливає на безпеку літака.
Чим старше літак, тим дорожче підтримувати його льотну придатність і тим довше він проводить часу на землі. Зазвичай авіакомпанії виводять з флоту літаки не з побоювань безпеки через їх вік, а з економічних причин. Як би це не здавалося дивним на перший погляд, але більшість лоукостів отримують літаки прямо з заводу і постійно оновлюють флот. Для зниження вартості квитків їм важливо, щоб літак якомога більше часу проводив у повітрі і заробляв гроші. Обираючи лоукост-авіакомпанію ви з великою ймовірністю полетите на новому літаку за невисоку ціну.
Вся авіаційна індустрія побудована за суворими стандартами і нормами, щоб зробити польоти максимально безпечними. Авіакомпанії та організації, що займаються обслуговуванням повітряного руху, по всьому світу періодично проходять міжнародний аудит. Європейська Агенція Авіаційної Безпеки (EASA) регулярно оновлює так званий “чорний список” авіакомпаній, яким з міркувань безпеки та поганого обслуговування заборонено влітати в повітряний простір держав-членів Європейського Союзу. Досвідчені мандрівники радять брати до уваги цей список, щоб убезпечити авіаподорожі. Особливо, якщо ви плануєте перельоти в країнах Африки чи Південно-Східної Азії.
Загальновідомо, що навіть незначне відхилення від стандартів в авіаційній галузі може викликати катастрофічні наслідки. Важко, навіть, назвати галузі, де суворе дотримання стандартів і правил безпеки є настільки ж важливим, як в авіаційному секторі. Ось чому завжди слід намагатися уникати польотів авіакомпаніями з “чорного списку”. Звичайно, це не завжди можливо. Наприклад, станом на 2019 рік у чорному списку знаходяться всі перевізники з 15 країн, зокрема з Афганістану, Киргизстану, Лівії та Судану.
Критеріями для внесення в “чорний список” є документальне підтвердження поганих результатів перевірок на стоянках в європейських аеропортах, використання застарілих літаків вкупі з неякісним обслуговуванням. Також важливим чинником є нездатність авіакомпанії, або відповідних органів країни, виправити проблеми з безпекою виявлені під час перевірок. Водночас, якщо прослідкувати динаміку кількості авіакомпаній в “чорному списку, то можна помітити значне зростання авіаційної безпеки в світі. У 2012 році в ньому було 287 авіакомпанії, а у 2019 році – 120, що становить лише 2% від усіх авіакомпаній світу.
На жаль, людям властиво помилятися. Людина втомлюється, у кожної людини є індивідуальні особливості, характер, темперамент, які впливають на прийняття рішень. На сьогоднішній день авіафахівці проходять ряд психологічних тренінгів, спеціальні курси для підвищення своєї кваліфікації, впроваджується спеціальна технологія роботи з чіткою послідовністю дій і перехресною перевіркою один одного.
Авіакомпанії не навчають пілотів літати. Всі пілоти мають отримати спеціальну ліцензію пілота (ATPL) в одному з сертифікованих навчальних центрів, перш ніж потраплять на роботу до авіакомпанії. Кожен пілот багато-багато разів вчиться до автоматизму реагувати на різноманітні ланцюжки відмов і постійно ставиться в стресову ситуацію на тренажері.
Бортпровідники, що є в складі екіпажу кожного авіалайнера, там не лише для краси та приготування кави. Кожен з них проходить інтенсивне навчання діям в екстремальних ситуаціях зі складанням іспитів. У випадку аварійної посадки їх завдання якомога швидше евакуювати всіх пасажирів з салону літака. Кожен авіалайнер має таку конфігурацію аварійних виходів, щоб за 90 секунд всі пасажири змогли залишити борт, навіть, якщо половина виходів буде заблокована. Перед польотом бортпровідники проводять інструктаж пасажирів і, для вашої ж безпеки, його потрібно уважно слухати.
Всі ці заходи знижують ступінь аварійності на авіаційному транспорті, допомагають подолати психологічну несумісність всередині екіпажу і підвищити продуктивність людського ресурсу. Врешті-решт, перед кожним польотом пілот самостійно оглядає повітряне судно і не сяде в нього, якщо має підозри щодо безпечного завершення польоту.
Часто в соцмережах пасажири скаржаться на черги в аеропортах та занадто жорсткий контроль безпеки. Перед тим, як потрапити на борт авіалайнера, кожен пасажир та його багаж проходять декілька етапів перевірки. Безпека аеропорту на сьогоднішній день – це набагато більше, ніж металодетектори і особистий огляд.
В найбільших аеропортах світу постійно впроваджуються нові розробки з галузі електроніки. Наприклад, системи відеоспостереження з можливістю розпізнавання облич чи 3D-сканери, що віртуально “роздягають” пасажирів. Кожен, хто хоч раз подорожував літаком, стикався з тим, що в “чисту зону” аеропорту не можна пронести навіть півлітрову пляшку з рідиною, бо існують рідкі компоненти вибухівки. Таких заходів безпеки ви не побачити на автостанціях чи залізничних вокзалах.
Всі ці заходи створюють незручності пасажирам, але вони виконують свою мету зробити авіаційні подорожі безпечнішими. Це підтверджено статистикою, яка показує значне зменшення авіакатастроф за останнє десятиліття.
Зрештою, не існує ніякого способу подорожі, або, відверто кажучи, способу життя, який не пов’язаний з ризиком. Отже, обирайте маршрут подорожі, сідайте на потяг, автобус чи літак. У вас чудові шанси дістатися місця призначення без особливих проблем.
Україна та Словаччина погодили запуск нового залізничного сполучення між Києвом та Братиславою. Про це повідомляє…
Український перевізник Autolux анонсував розпродаж квитків до Польщу зі знижкою до 50%! Вартість квитків стартує…
Польський залізничний перевізник SKPL Cargo подав заявку до управління залізничного транспорту Польщі на запуск міжнародного…
FlixBus оголосив про запуск нового маршруту з Києва до Мюнхена. Також компанія повідомила про нове…
Геловін (Halloween) – це пора таємничості, карнавальних костюмів і атмосферних подій для всієї родини. Проте…
Wizz Air відкриває базу та розмістить один літак Airbus A320 в аеропорту столиці Молдови -…